Start > Ritul latin > Sfinți și păcătoși

Sfinți și păcătoși

6 June 2008
1,298 afișări

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a X-a de peste an (Anul A)

Reuben era un încrezut profesor de la școala de duminică. Într-o zi îi învăța pe copii despre importanța la a trăi o viață creștină fără pată, dându-se pe el ca exemplu. Spre sfârșitul orei, i-a întrebat: “De ce mă numesc oamenii creștin?” După un moment de pauză, unul dintre copii a răspuns: “Poate pentru că nu vă cunosc”. Unii dintre noi suntem ca Reuben. Oamenii ne numesc creștini pur și simplu pentru că nu ne cunosc destul de bine. Mai rău, uneori nici noi nu ne cunoaștem pe noi înșine suficient de bine, și este nevoie de o ispită sau de o criză gravă pentru a ne descoperi așa cum suntem.

În Evanghelia de astăzi citim despre oameni ca Reuben, care credeau că fac tot ce trebuie pentru a fi drepți înaintea lui Dumnezeu. Aceștia erau fariseii. Erau oameni care s-au angajat la respectarea sută la sută a întregii Legi. Pentru a fi siguri că nu încalcă Legea, ei au făcut alte legi care să protejeze cerințele Legii. De exemplu, Legea cerea să dea fiecare zeciuială din venitul său. Pentru a se asigura că nu greșesc în această privință, fariseii treceau dincolo de cerințele Legii și dădeau zeciuială din tot ceea ce aveau, chiar și din legumele care creșteau în grădinile lor. Astfel deveneau foarte scrupuloși în respectarea detaliilor fine ale Legii. Iar oamenii îi priveau și îi lăudau ca pe persoane cu credință eroică.

În respectarea Legii, fariseii nu făceau nici un compromis atât în ceea ce îi privește pe ei înșiși cât și pe ceilalți. Se gândeau că dacă ei puteau face acele lucruri, și toți ceilalți puteau. Prin urmare, au devenit excesivi și iraționali în cerințele pe care le impuneau celorlalți oameni. Fariseii îi împărțeau pe toți în două tabere: sfinți și păcătoși. Cei care, datorită slujbei lor, nu puteau respecta toate cele 613 cerințe ale Legii, erau etichetați ca păcătoși. Între aceștia se numărau păstorii, măcelarii, tăbăcarii și vameșii. Acești oameni erau considerați a fi într-o stare continuă de necurăție, vameșii pentru că lucrau cu banii păgâni ai romanilor. Erau considerați departe de Dumnezeu. Și nu puteau sta alături de ceilalți în Templu fără a trece mai întâi printr-un elaborat ritual de purificare. Fariseii justificau marginalizarea religioasă a acestor oameni apelând la dreptatea lui Dumnezeu. Dumnezeu este sfânt și oamenii păcătoși nu au ce căuta cu Dumnezeu. Insistând pe dreptatea lui Dumnezeu, însă, ei uitau o calitate la fel de importantă a Lui, și anume milostivirea. Ceilalți îi considerau oameni eroici ai lui Dumnezeu deoarece vedeau doar exteriorul. A fost nevoie ca însuși Fiul lui Dumnezeu, Isus Cristos, să vadă dincolo de fațadă și să demaște lipsa lor de evlavie.

Când Isus a dorit să alcătuiască un grup de discipoli care să învețe principiile Lui religioase și să le răspândească în lume, i-a evitat complet pe farisei. Ei erau rigizi în modul lor de a fi și de a gândi. Nu mai puteau învăța ceva nou. Nu se mai puteau schimba. “Păcătoșii” erau mult mai potriviți. Ei se recunoșteau a fi păcătoși, puteau învăța și se puteau schimba. Astfel Isus îl invită pe Matei vameșul, păcătosul public, să i se alăture. Când prietenii lui Matei, vameșii, au auzit că există un om al lui Dumnezeu, Isus, care îi acceptă așa cum sunt, s-au adunat în jurul Lui pentru a sărbători vestea cea bună.

Nimeni nu i-a invitat pe farisei, dar pentru că ei se dădeau drept agenți ai punerii în aplicare a Legii lui Dumnezeu, trebuiau să apară și să strice petrecerea. I-au întrebat pe discipolii lui Isus: “De ce mănâncă învățătorul vostru împreună cu vameșii și păcătoșii?” (Matei 9,11). Isus a intervenit și le-a răspuns, mai întâi printr-un proverb popular: “Nu cei sănătoși au nevoie de medic, ci bolnavii” (versetul 12), apoi cu cuvintele Scripturii: “Mergeți și învățați ce înseamnă: ‘Îndurare vreau și nu jertfă’” (versetul 13a), și în final cu propriile Lui cuvinte: “Nu am venit să-i chem pe cei drepți, ci pe cei păcătoși” (versetul 13b).

Evanghelia de astăzi le dă mult de gândit tuturor celor care îl caută pe Dumnezeu. Evlavia înseamnă mai mult decât a respecta legi. Dacă ar fi însemnat doar acest lucru, fariseii ar fi fost sfinți. Evlavia ține mai mult de capacitatea noastră de a recunoaște că suntem cu toții păcătoși. Acest lucru ne va face mai dispuși să învățăm și să ne schimbăm modul de a fi, mai dispuși să îi acceptăm pe ceilalți așa cum sunt. Vom încheia cu o rugăciune a lui Peter Marshall: “Doamne, când greșim, fă-ne dispuși să ne schimbăm. Și când suntem buni, fă să nu fim încrezuți”.

Ritul latin