În sfârșit, Mângâietorul la orizont…
Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a VI-a după Paște (Anul A)
Minunat este orizontul când soarele își arată fruntea din mare sau de după culmea unui munte… Mulți renunță la dulcele somn de dimineață, se scoală și se freacă la ochi ca să poată prinde cât mai integral acest spectacol. Îndemnul psalmistului: “Veniți și contemplați minunățiile Domnului!” (Ps 66,5), are azi un conținut mai profund: Duhul Sfânt la orizont își aruncă razele care, nu numai că ne dezvăluie o lume nouă, ci chiar o crează, ea este Biserica lui Cristos.
Isus dă ucenicilor triști de plecarea sa o garanție: “Îl veți avea mereu cu voi pe Mângâietorul”. Această promisiune revelează o prezență vie, eficace, continuă, care va susține comunitatea credincioșilor în încercări și va fi o garanție de fidelitate față de “cuvânt“. Mângâierea Duhului Sfânt este garanția stabilității și durabilității, darul infailibilității Bisericii în probleme de credință și morală.
Mângâietor este sinonim cu revelator, sinonim cu “Duhul” care va introduce Biserica în taina adevărului, desăvârșind opera Fiului, ca toți credincioșii să aibă acces la Tatăl mărturisind că Isus este Fiul lui Dumnezeu.
Mângâierea, ca termen des folosit de profeți, arată eliberarea din acele forme de sclavie care îl înstrăinează pe om, nu numai de Dumnezeu și de ceilalți oameni, ci chiar de sine însuși. Această “mângâiere eliberatoare” face dintr-o comunitate un adevărat popor al lui Dumnezeu. Isus promite că Duhul Sfânt va realiza această eliberare integral: va îmbogăți Biserica și fiecare suflet cu o dimensiune spirituală nouă, capabilă de o adevărată fericire, descătușând-o de legăturile pământești care sunt ocazii continui de cădere în păcat (cf. Rom 8,19).
Mângâietorul este promis acelora care îl iubesc pe Cristos și își dovedesc iubirea prin păzirea poruncilor lui. Isus pune un accent deosebit pe “poruncile mele”. De fapt, când Isus ne îndeamnă la rugăciune și că orice vom cere în numele lui, vom obține, ne asigură de “mângâierea” comuniunii izvorâtă din păzirea poruncilor. Mângâietorul, va da mângâierea celor ce păzesc poruncile prin continuarea operei lui Cristos, revelând adevărul total referitor la Isus, adică: ceea ce Mântuitorul a învățat prin cuvinte, Duhul Sfânt transpune în viață, dă gustul trăirii prin cunoașterea personală a persoanei lui Cristos, că el este Fiul lui Dumnezeu; este Duhul care comunică plenar vieții adevărul pe care Cristos l-a adresat plenar omului. Poruncile, pe care Moise le-a primit pe Sinai și au fost scrise cu “degetul lui Dumnezeu” (cf. Deut 10,4), sunt ale Mele, spune Isus, pentru că sunt ale Tatălui meu și “Eu și Tatăl una suntem”. Prin păzirea poruncilor este cunoscut Cristos și prin el este cunoscut Tatăl. Adevărata cunoaștere, în sens biblic, înseamnă comuniune de iubire.
Lumea din acest episod scripturistic, care nu poate primi gustul trăirii noii vieți, adică “simțul credinței” – dar supranatural al Duhului Sfânt dat omului ca să înțeleagă și să creadă – este lumea păgână care nu a răspuns chemării lui Isus.
Ucenicii vor continua să-l vadă pe Isus, fiindcă ei cred în el. Aceasta este viziunea pe care o dă credința, este viziunea pe care ne-o dă viața ca mângâiere, fiindcă între persoana umană și Persoana divină a lui Cristos se interpune harul, darul Duhului Sfânt, care îl ajută pe om să guste viața divină, fiindcă Duhul îl face părtaș al naturii divine (cf. 2Pt 1,4).
Mângâierea de a gusta din viața divină nu poate avea alt rezultat în sufletul omului decât de a-i trezi iubirea. Această iubire îi unește pe apostoli cu Isus și prin el participă la iubirea prin care Isus îl iubește pe Tatăl și prin care Tatăl îl iubește pe Fiul. Admirabil mister de iubire care devine componentă esențială a Bisericii.
“Veniți și contemplați minunățiile Domnului!”
Cristos înviat este mărturisit de iubirea primilor creștini, de Biserica primară, în două feluri: prin iubirea reciprocă, adevărat miracol pentru păgânii care exclamau: “Priviți-i cum se iubesc!” și în al doilea rând prin iubirea lor față de lume – față de cultură, față de problemele sociale, față de săraci, bolnavi, bătrâni, orfani, văduve etc, înființând spitale, azile de bătrâni, școli etc, făcând colecte pentru cei loviți de nenorociri, oferind propriile bunuri materiale și disponibilizând chiar propria persoană pentru salvarea valorilor materiale și spirituale ale societății. Astăzi multe dintre acestea le-a preluat Statul, dar desăvârșirea lor o dă Biserica, fiindcă ea singură are scara valorilor sprijinită pe caritate ca virtute teologală, scară care leagă Cerul cu pământul, ca cea a lui Iacob pe care urcă și coboară îngerii lui Dumnezeu (cf. Gen 28,12) aducând mângâierile cerești.
Ce se așteaptă de la creștinii de azi?
Statul poate crea multe în domeniile: cultural, științific, artistic, politic, bunăstare materială etc, dar creștinul singur poate pune iubirea ca suflet în toate, ca să dea lumii adevărata “mângâiere”, deoarece iubirea s-a revărsat cu îmbelșugare în inimile noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dat (cf. Rom 5,5). Iubirea singură poate da stabilitate și durabilitate oricărui lucru. Fără această mângâiere a Duhului Sfânt, că puterea iubirii și înțelepciunea divină au ultimul cuvânt, omul s-ar înstrăina, nu numai de cele create de stat, ci chiar de propria existență și ar ajunge în disperare.
Cristos mărturisit prin suferință.
Tot lectura a doua (1Pt 3,15-18) poate fi rezumată într-una din cele nouă fericiri proclamate de Isus în predica de pe munte: “Fericiți cei prigoniți pentru dreptate, căci a lor este Împărăția Cerurilor” (Mt 5,10). Mângâietorul dă mângâiere creștinului acolo unde omul poate ajunge în disperare.
Învățătura creștină devine ca un delict atât la iudei și romani, cât și în fața altor neamuri păgâne. Toți aceștia socot de datoria lor de a-i denunța pe creștini în fața autorităților: iudeii în numele Legii lui Moise, romanii în numele lui Cezar și ceilalți în numele zeităților lor. Creștinii nu se pot ascunde. Credința, speranța și iubirea lor, desăvârșite de Duhul Sfânt, au devenit viață de fiecare zi, mângâiere în eliberare de cele pământești supuse căderilor în păcat… Cei care nu trăiesc această mângâiere a Duhului Sfânt, adică iudeii și păgânii, nu pot înțelege viața creștinilor. Omul se teme întotdeauna de ceea ce nu poate înțelege și crede drept pericol ceea ce el nu poate trăi și caută să se apere, persecutând pe creștini.
Petru, ca cei persecutați să rămână statornici în credință, speranță și iubire, le propune să experimenteze în propria lor viață o “mângâiere” care vine tot din partea Duhului Sfânt: trăirea dreptății, adică în iubire față de acela care le este Tată. Fiul adevărat găsește în propria fire tăria de a suferi pentru tatăl său. Aceasta este singura cale prin care își poate dovedi autenticitatea iubirii și constituie o adevărată mângâiere. Pe de altă parte, cel nelegiuit care persecută pe cel nevinovat și cel fărădelege nu pot avea nici o mângâiere, oricâte bunuri ar avea, fiindcă persecutorul lor le este propria conștiință: își poartă mereu călăul în propriul suflet – “Non est pax impiis” – “N-au pace (mângâiere) cei nelegiuiți” (Is 57,21). Creștinul, dat la moarte în trup, trăiește în spirit bucuria învierii lui Cristos, ca părtaș al naturii divine…
Un exemplu pentru noi este diaconul Filip din prima lectură. Constrâns să părăsească Ierusalimul, fuge în Samaria, nu pentru a-și salva viața, ci pentru a o valorifica. Când cel care ia calea exilului poate duce cu el ce are mai scump, are o mângâiere existențială. Filip avea drept comoară “cuvântul viu” al lui Dumnezeu și simțea fericirea mângâietoare de a-l oferi și altora. Fiind diacon, el putea oferi samaritenilor “cuvântul vieții” și “botezul lui Isus”, dar nu le putea da trăirea plenară și mângâierea deplină; însă știa cine le-o poate da și de aceea face apel la cei doi apostoli, Petru și Ioan, care se bucurau de plinătatea unirii sacramentale cu preoția lui Cristos, pentru ca prin impunerea mâinilor lor, samaritenii să-l primească pe Duhul Sfânt “Mângâietorul”, ca să realizeze în ei deplina întâlnire personală cu Cristos înviat și să-i treacă de la trăirea botezială (de la a fi creștin) la trăirea profetică (de a fi Cristos). Orice creștin simte “mângâierea Duhului Sfânt” când, în virtutea “preoției comune” cu care este înzestrat, conform învățăturii sfântului Petru: “Voi sunteți viță aleasă, preoție regească, națiune sfântă, popor care a devenit un bun al lui Dumnezeu” (1Pt 2,9), “aduceți jertfe spirituale, plăcute lui Dumnezeu prin Isus Cristos” (id. 2,5). Samaritenii au fost “jertfa spirituală” oferită de Filip. Din acel moment, iudeii, care trăiau în continuă dușmănie cu samaritenii, și-au găsit pacea și mângâierea în Duhul Sfânt, trăind în iubire, în deplina împlinire a poruncilor lui Isus, în “porunca cea nouă” care le cuprinde pe toate (cf. In 13,34; Mt 22,38).
Cine nu poate face la fel?