- Predici - http://www.predici.cnet.ro -

Lupul și mielul trăiesc în pace

Posted By pr. Ernest Munachi Ezeogu On December 7, 2007 @ 4:00 am In Ritul latin | No Comments

Iată una dintre cele mai cunoscute fabule ale lui Esop: un lup se întâlnește cu un miel care s-a rătăcit de turmă. Lupul se decide să nu sară imediat asupra mielului, ci să îi dea întâi acestuia un motiv pentru care el, lupul, trebuie să îl mănânce. Așa că îl acuză pe miel că l-a insultat în urmă cu un an, dar mielul îi spune că pe atunci nici măcar nu se născuse; îl acuză că paște de pe pășunea lui, dar mielul îi spune că el încă nu a gustat iarba; îl acuză că bea din izvorul lui, dar mielul îi spune că nu a băut niciodată apă, căci laptele mamei lui îi este și hrană și băutură. Cu toate acestea, lupul tot îl prinde și îl mănâncă.

Esop nu este singurul care a prezentat relațiile umane prin intermediul lupilor și al mieilor. Filozoful Thomas Hobbes a spus despre condiția umană că “omul este lup pentru om”. Un proverb african spune că “Un pește crește mare mâncând un alt pește”. Observând comunitatea umană și relațiile umane, avem impresia că există două feluri de oameni, opresorii și oprimații. Linia care împarte cele două grupuri trece prin sex, etnie și rasă, clasă socială și apartenență religioasă. Invariabil un grup apare a fi lupul și celălalt mielul. Isaia în prima lectură de astăzi este conștient de această stare a lucrurilor între oameni. El vorbește despre comunitatea umană în termeni de lupi și miei, leoparzi și căprioare, lei și viței, urși și vaci. El vede că lupul mănâncă mielul, leopardul puiul de căprioară, leul mănâncă vițelul și ursul vaca. Isaia nu este însă interesat pur și simplu de felul în care sunt lucrurile sau au fost dintotdeauna, ci de felul în care pot fi. Isaia este un om cu viziune. Și aici relatează viziunea lui cu privire la Ziua Domnului, ziua care va urma să vină în care Dumnezeu își va manifesta slava înaintea întregii omeniri.

“Atunci lupul va locui laolaltă cu mielul și leopardul se va culca lângă căprioară; și vițelul și puiul de leu vor mânca împreună și un copil îi va paște” (Isaia 11,6). “Imposibil”, vor spune unii oameni citind acestea. “Visează. Lupul nu poate trăi niciodată în pace cu mielul pentru că este în natura lupului să mănânce mielul”. Dar tocmai aici este cheia. Așa cum este imposibil, din punct de vedere natural, ca lupul să trăiască în pace cu mielul, este imposibil și pentru noi să trăim o viață de coexistență armonioasă în noua ordine a lumii pe care au văzut-o Isaia și toți profeții. Este nevoie de o transformare radicală a naturii noastre umane. Avem nevoie de o inimă complet nouă. Această transformare radicală a naturii umane este posibilă doar prin harul lui Dumnezeu.

Harul transformă natura. Harul lui Dumnezeu transformă natura umană atât de radical încât trebuie să experimentăm acest lucru pentru ca să îl credem. Harul acționând în natură realizează mult mai mult decât ne-am putea vreodată imagina, după cum continuă Isaia cu descrierea: “Juninca se va duce la păscut împreună cu ursoaica și puii lor vor sălășlui la un loc, iar leul ca și boul va mânca paie” (11,7). Leul și ursul mâncători de carne acum mănâncă iarbă ca și vaca. Și-au pierdut foamea de carne, setea de sânge. Transformat de har, doar atunci lupul poate trăi în pace cu mielul. Doar atunci animalele feroce pot învăța să își accepte semenii lor mai slabi ca egali care au același drept la viață și la bunăstare. Și doar atunci animalele mai slabe pot învăța să aibă încredere în cele feroce și să ierte toată violența din cauza căreia au suferit în trecut.

Să remarcăm că Isaia nu vorbește aici despre “a-i tolera” sau “a-i suporta” pe ceilalți. Pacea acestei noi ordini a lumii nu este o simplă absență a războiului sau a conflictelor. Nu. Este o pace armonioasă bazată pe dreptate și pe recunoașterea reciprocă a faptului că toți au dreptul nu doar la viață ci de asemenea la o viață bună. Doar atunci când leul și lupul renunță la “privilegiile lor naturale” și încep să mănânce iarbă ca și vaca putem spune cu adevărat că “toate animalele sunt egale”. Atâta timp cât unele animale susțin că sunt “mai egale” decât altele nu poate exista dreptate sau pace.

În viața noastră personală sau de serviciu acționăm conștient sau inconștient după principiul că pentru ca noi să câștigăm altcineva trebuie să piardă? Viziunea noii ordini a lumii la care ne invită astăzi profeții se bazează pe principiul că putem cu toții să fim învingători. Povestea lupului și a mielului spusă de Esop și Hobbes nu este întreagă. Povestea întreagă a lupului și a mielului, după cum ne spune astăzi Isaia, se va sfârși cu “și au trăit fericiți până la adânci bătrâneți”. Ne rugăm pentru venirea acestei noi ordini a lumii, împărăția lui Dumnezeu.


Article printed from Predici: http://www.predici.cnet.ro

URL to article: http://www.predici.cnet.ro/arhive/1042/