Start > Ritul bizantin > Credința care mântuiește

Credința care mântuiește

30 November 2007
1,914 afișări

Autor: pr. Tertulian Langa
Copyright: Editura Galaxia Gutenberg
Duminica a XIV-a după Înălțarea Sfintei Cruci (a XXXI-a după Rusalii)

De repetate ori, în paginile Sfintelor Scripturi ne întâlnim cu afirmarea, în diferite forme, a acestui veșnic adevăr: “Credința ta te-a mântuit”. Desigur, faptul nu este întâmplător și nici lipsit de importanță. Ce oare să-l fi determinat pe Domnul să pună atâta stăruință în repetarea acestui adevăr fundamental? Nu ar fi fost suficient ca El, ca Dumnezeu, să o spună doar o dată, iar noi, cei care ne pretindem credincioși, să o credem necondiționat, drept care să ne și dovedim credința, prin crezământ nedezmințit de fapte? Ce surse de lumină să fi zvodit credința în inima celui născut fără vedere, de a putut să vadă fără îndoială în Isus pe Dumnezeu-Cuvântul și Vindecătorul?

Dar noi, la fiecare Liturghie, și poate că în fiecare zi, mărturisim – nu cumva doar cu gura? – credința în Legea și Dumnezeirea lui Cristos. Deci, pentru acest mărunt motiv, credem că avem tot dreptul de a spera că modul în care ne trăim credința justifică în noi încredințarea că deja suntem mântuiți? Desigur, este tot ce ne putem dori mai mult. Există însă și posibilitatea de a ne înșela. Pe toți ne paște orgoliul de a ne socoti mai buni decât suntem de fapt. Dar bine e să ne-amintim de dialogul dintre Isus și tânărul bogat, care spunea, încrezător, că “încă din tinerețea mea am păzit cu grijă poruncile de-a rândul”. “Atunci îți mai lipsește un singur lucru: du-te și vinde tot ce ai. Apoi, vino, ia-ți crucea și urmează-Mă”, a spus îndurerat Isus, știindu-l cât de alipit de bunuri e tânărul cu care conversa (Marcu 10,20-21). E de prisos să spun că Isus nu i-a pretins acelui tânăr să vină după Dânsul doar cu cămașa de pe el, cum nici nouă nu ne-o cere; și nici tânărul nu a înțeles așa. De alte bunuri nu a putut să se despartă omul. Și noi, la fel cu el. Care să fie acelea? Acelea de care nici noi nu avem tăria să ne despărțim; însă ni le putem descoperi dacă ne reculegem în Taina Sfintei Spovedanii, făcând, întru smerenie, o sinceră examinare a conștiinței, adânc cutremurați de adevărul pe care-l vom descoperi prin ea, în fața Părintelui atoateștiutor, pe care știm că nu-L putem induce în eroare, așa precum ades o facem cu conștiința proprie.

Fără de smerenie, fără de căință sinceră și fără o mărturisire completă a păcatelor nu ne putem închipui că vom ajunge să ne cunoaștem adevărata conștiință și n-am putea să înțelegem că orișice greșeală pe care o facem împotriva aproapelui e, totodată, și păcat comis contra Dumnezeirii, căci limpede a spus Isus că El este prezent în cei nefericiți, în cei neînvățați, în care ne așteaptă să-L slujim cu drag (Luca 4,18). Așadar, înțelegem că păcatul personal este o piedică mai amplă în calea relațiilor pe care Tatăl creator vrea să le aibă cu cei creați de El. Deoarece “mărturisirea” nu se referă numai la spovadă, ca fapt interior de conștiință. Ea mai cuprinde și lucrări exterioare nouă, pornite tot din conștiință, pe care, dacă le-am îndeplini cu toții, am înnoi fața pământului (Psalm 104,30) și am ajunge la înnoirea tuturor lucrurilor (Matei 19,28). Mulți însă nu o fac și, de aceea, lucrurile se învechesc în rele, nu se înnoiesc prin mărturia noastră, iar noi nu ne dăm seama în ce măsură, prin tăcere, sporim nefasta “învechire-n rele”.

O primă lucrare exterioară la care aș vrea să mă refer ar fi mărturisirea numelui lui Dumnezeu – un fapt esențial în viața oricărui om religios. A-L lăuda pe Dumnezeu, în public și în conștiință, în orice timp și loc, sunt fapte de credință care apleacă binecuvântarea cerului spre noi și fac din noi un semn văzut al Fiului lui Dumnezeu. A ne îndeplini această datorie înseamnă a avea o permanentă înmulțire a harului credinței între noi. Evreii de dinaintea lui Isus aveau sfântul obicei de a-și mărturisi credința în Dumnezeul unic, Care ne-a rânduit o Lege sfântă (Deuteronom 6,4 s.u.). De ce noi nu avem acest bun obicei?

O altă lucrare exterioară la care trebuie să ne gândim mereu este mărturisirea pe față a credinței noastre în Isus Hristos. Căci, spre deosebire de Evrei, noi credem că din învățătura și Jertfa Fiului lui Dumnezeu au beneficiat și vor beneficia toți oamenii care au fost și care vor mai fi pe lume. Mărturisirea de credință a lui Petru – “Tu ești Cristosul Fiul lui Dumnezeu cel viu” (Matei 16,16; Ioan 6,69) – și a orbului din naștere (Ioan 9,15 s.u.) arată că credința în Isus se naște și din contactul viu al omului cu Isus venit din Nazaret, cu adevărul dumnezeirii lui Cristos – esențial actor al dramei mântuirii și al minunii Învierii. Întru aceasta noi realizăm contactul viu cu Dumnezeu în Liturghie și în Euharistie.

Nu înseamnă aceasta că și noi suntem așteptați să ne implicăm, prin mărturia vieții, în opera de mântuire pe care Isus vrea să o săvârșească prin mijlocirea noastră? Fără aceasta nu avem credința care să mântuiască lumea! Deci nu este suficient ca “să rămână-n noi” Cuvântul auzit (1Ioan 2,14). El trebuie mărturisit atât prin clară însușire, cât și prin opoziție în fața contestării și profanării învățăturii lui Cristos (Romani 10,9-17), la care suntem martori. Să aducem totdeauna lui Dumnezeu o jertfă de laudă, adică rodul buzelor care mărturisesc Numele Lui (Evrei 13,1), pentru că nu arareori tăcerea este totuna cu negarea (Ioan 9,22). În fața mai-marilor atei din România – Gheorghiu-Dej, Georgescu, Groza și Iustinian Marina – Martirul Sfânt Aftenie Vasile a declarat în veac: “Nu am nici neam, nici suflet, nici conștiință și nici credință de vânzare!” Noi, ce vom face “în cercul nostru strâmt” – cum zice Eminescu – ca să mărturisim “credința care mântuiește”…?

Ritul bizantin